SUV חשמלי יוקרתי: אודי אי-טרון ספורטבק (e-tron SB) מבחן דרכים
תקופה מאד מעניינת התחילה ב-2021. כמעט כל רכב מבחן שמגיע למערכת מלכת הכביש, הוא או היברידי, או פלאג אין (היברידי נטען בחשמל), או חשמלי מלא או לפחות בעל טכנולוגיה היברידית, כזו או אחרת, בעזרתה הרכב מסוגל לנסוע “על חשמל”, במצבי שיוט.
האודי E TRON SPORT BACK ניצבת מולי היום, ומלבד הצורה המלבבת, טוב, היפהפיה של הקופה 5 דלתות, לא נראה שיש שינויים ברכב, מבחינת אבזור חיצוני וגם פנימי… (עדיין מנסה להזכר אם לאודי אי טרון “לא ספורטבק”, היה פד טעינה… כי לזה שאצלי יש מקום טעינה לנייד, והוא מגניב מאד ויעיל מאד).
כמה נתונים ואבזור חיצוני שבטח תרצו לדעת עליהם: אורכו של האי טרון ספורטבק – 490 ס”מ, רוחבו 193.5 ס”מ, גובהו 158.3 ס”מ, ובסיס הגלגלים שלו 292.8 ס”מ. תא המטען הענק, מציע 615 ליטר טעינה, הרבה יותר ממתחריו בקטגוריה. יחידות התאורה בו מצוידות בטכנולוגיית Martix LED. בצידי הרכב מראות צד מתכווננות מתכהות ומתקפלות חשמלית, (אלא אם כן, תבחרו את מצלמות הצד, בתוספת תשלום), יש זכרונות וחימום במושבים, השמשות האחוריות כהות, וקשה לפספס את הסאנרוף הפנורמי המרשים, הנעליים של האי טרון ספורטבק – גלגלי הרכב… בעלי חישוקים מעוצבים, עם 5 זרועות, בגוון אפור קונטרסי עם צמיגי 255/50 R20.
אני בתא הנהג הפסיכי למראה של האודי אי טרון. איזה רכב מרשים זה, ומי רוצה לצאת מפה ביום הקפוא הזה באמצע חודש פברואר. הגשם לא מפסיק לרדת, יש ערפל, ואווירה חורפית אירופאית. אני יושבת על מושב הנהג המחומם ונעים, מדליקה כל פיצ’ר אפשרי כדי להעלים את האדים על השמשות, ולהתחמם. והמוזיקה ברקע בוקעת, מתוך מערכת שמע Olufsen & Bang עם 16 רמקולים חדים למשמע, בטכנולוגיית Sound 3D… מצאתי את המפלט המושלם ליום החורפי הזה.
מה עוד יש לנו פה? שלושה מסכים בתא הנוסעים: שני מסכי מגע מתקדמים מערכת MMI Radio plus בגודל 10.1″, ממשק MMI Touch עם מסך בגודל 8.6″ ומסך נתונים Audi Virtual Cockpit בגודל “12.3 המחליף את לוח השעונים הקונבנציונאלי. יש מצלמת 360 שמציגה לפניכם כל זווית אפשרית של הרכב, כך שאין לכם שום תירוץ לדפוק את הרכב בשום שלב, בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, כאמור, עם זכרון לנהג ותמיכה לגב, וריפוד עור מדגם משולב.
אם תחפשו תמצאו שפע של תאי אחסון, שימושיים למדי, תאורה פנימית מרשימה בכל תא הנהג והנוסעים, וספי דלת בגימור אלומיניום. דיפונים בגוון אפור גפריט, תיפורי עור leatherette בדשבורד ובידיות הדלתות, ועוד ועוד.
על לוח השעונים הדיגיטלי ויפהפה תמצאו שלל נתונים, כמו גם נתון טווח הנסיעה “על חשמל”, שנותר מצומצם, יחסית. מדובר באותה מערכת הנעה חשמלית של האי טרון הראשון, כך שלא אמור להיות שינוי בטווח. איפשהו, מאחורי הראש אומרים, ציפיתי לראות יותר מ-328 קילומטר של טווח חשמלי על לוח המחוונים (היצרן מצהיר על נתון לא רחוק, של 381 ק”מ). למי ששכח כמה חזק האודי E TRON, האי טרון ספורט בק מונע בעזרת שני מנועים חשמליים, עם הספק מירבי של 408 כ”ס ומומנט שיא של 67.75 קג”מ, במצב Boost עם נתון האצה נאה מ-0 ל-100 של 5.7 שניות, לרכב הכבד הזה – יותר משניים וחצי טונות.
מתחילה בנסיעה, ולוחצת את הדוושה חזק במיוחד, כדי להזכר כמה הרכב הזה חזק, וכמה לא חסר פה כוח, בשום שלב, בשום צורה. גם בתמרונים יחסית מאתגרים, פניות חדות במהירות קצת גבוהה, (ביום גשום), הוכיחו התנהגות ותגובה טובה למדי. אולי בזכות צורת הקופה הנמוכה יותר, אולי בשל מתלי האוויר האדפטיביים ובזכות ההיגוי פרוגרסיבי. ואולי “בגלל” כל זה יחד.
כך או כך, חשוב לי לציין, שמדובר בקרוסאובר חשמלי עם ניחוח ספורטיבי. הוא בעיקר חזק, ומרשים, ומפנק ועוטף ומאובזר מאד, וכן, אפשר לנסוע איתו מהר, ולצאת איתו מהמקום במהירות, ולזכות לתאוצות מרשימות מאד, אבל לי ספק שמי שקונה את הרכב הזה, אין לו שום צורך בתאוצות הפסיכיות שהרכב הזה יודע לספק, אלא פשוט לנהוג ברכב חשמלי יוקרתי, ליהנות מכל מה שהרכב הזה מציע מבפנים ומבחוץ, ובעיקר לא להכנס לתחנות דלק יותר.
אז כל התמרונים ה”מפגרים” האלה שעשיתי עם הרכב, זה רק כדי להתרשם ממה הרכב יודע לעשות, וזה ממש לא הייעוד של הרכב. גם הפניות החדות, המהירות, היו מיותרות, כי לא בשביל זה מייצרים רכבי קרוסאובר חשמליים, בעיקר לא עם הטווחים המצומצמים יחסית על חשמל. כל לחיצה עמוקה כזו על הדוושה, או הדלקה של בקרת אקלים, וחימום או אוורור מושבים, גומעת חשמל ולא מעט מהטווח, ולכן, אילו זה היה הרכב שלי, סביר להניח שהרגל שלי הייתה עדינה בהרבה.
אם בהאצות/תאוצות עסקינן, דעו שיש מצבי נהיגה לבחירה: מצב חיסכון בחשמל, מצב קומפורט (לנוחות נסיעה מירבית), מצב נהיגה אוטומטי, מצב נהיגה דינאמי, ומצב נוסף שפתוח להגדרות שלכם –איך בא לכם להרגיש את ההגה, מנוע, מתלים ועוד. לא מצאתי לנכון להשתמש במצב ה”ספורט”, כי היה לי מספיק כוח זמין, והרבה ממנו, ולא הרגשתי שצריך עוד לחדד או לזקק אותו (ולפגוע בטווח החשמלי…). האי טרון הייתה חצי שעה בשבילים קלים מאד, וגם זה למטרת צילומים לכתבה. אני לא רואה איך הרכב האלגנטי והמפונפן הזה קשור לשטח. ועדיין, יש מצבי שטח לבחירה, OFF ROAD, אם בא לכם לצאת לשבילים, וגם ALL ROAD. ואפשרות להעלות ולהנמיך מעט את המרכב/רכב. אני כמובן, בחרתי להשאיר אותו כמה שיותר קרוב לקרקע.
מה בבטיחות? ציון 7 מתוך 8 מירביים. עם מערכות בטיחות מתקדמות: בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, מערכת לזיהוי שטח מת, מערכת ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית בעת חירום, מערכת עזר בתנועה צולבת, מצלמת חנייה אחורית וחיישני חנייה קדמיים ואחוריים עם חיווי ויזואלי.
טעינה מהירה של עד 80 אחוז סוללה – תוך חצי שעה
טעינה איטית ביתית מלאה – 8-9 שעות
דירוג זיהום – 1
המחיר: 546,500 ₪, בתוספת אגרת רישוי בסך 541 ₪.