טויוטה לנד קרוזר 250 החדש: השקה דינמית בהרי האטלס
לנד קרוזר 250 החדש של טויוטה מציג חיבור בין שושלת ארוכת שנים ובין חדשנות וטכנולוגיה עדכנית. יצאנו להשקה שנערכה באזור הרי האטלס שבמרוקו, וחזרנו עם לא מעט רשמים
תמונות: יובל לוי
טויוטה לנד קרוזר, שמלווה אותנו כבר שבעים שנה, הוא הרכב הראשון שהצליח לטפס לתחנה השישית והמאתגרת בהר פוג’י. מאז ועד היום הוא הפך לאייקון בקרב קבוצה רחבה במיוחד של חובבי שטח, בעיקר הודות ליכולות שלו לנוע בתנאי מזג אוויר קיצוניים ועל גבי משטחים מאתגרים. הדור החדש של הלנד קרוזר מציע חידושים טכנולוגיים לעומת הדור הקודם, אך עם זאת שומר על אותה רוח הרפתקנית ושימושיות גבוהה שאפיינה את הדורות הקודמים, שיוצרו במרוצת השנים בלמעלה מ-12 מיליון עותקים.
הדגם היוצא של הלנד קרוזר, מסדרה 150, זכה להצלחה גדולה בעולם וגם בישראל. הוא יוצר לראשונה לפני 15 שנה, זמן שנחשב לנצח עבור דור של דגם בעולם הרכב, משום שמדובר פחות או יותר באורך חיים כפול מהממוצע. בתקופה הארוכה הזו בה שווק הלנד קרוזר 150, הוא ליווה משפחות וחובבי שטח ישראליים שהפרוטה הייתה מצויה בכיסם.
החיבה לדור הקודם בשילוב האמינות שלו, מתורגמים גם למספרים: למעלה מ-90 אחוז מהלנד קרוזרים שנמכרו בישראל משנת 2010 עדיין מתגלגלים על כבישי ושבילי ארצנו. כן, הלנד קרוזר הפך עם השנים לשם נרדף לאמינות, עמידות ואיכות, ולטענת מנהל מחלקת המחקר והפיתוח של טויוטה, אלו בדיוק שלושת הפרמטרים שעמדו לנגד עיניהם כאשר הם תכננו את הדור החדש. כחלק מתהליך הפיתוח, הדגם החדש עבר ניסויים מאתגרים, ובכל פעם שחלק נשבר, הוא תוכנן מחדש ושופר על מנת להגיע ליעדים שהוגדרו מראש.
הדגם החדש מבוסס על פלטפורמת GA-F חדשה, השומרת על המבנה הקלאסי של מרכב המחובר לשלדת סולם. אותה שלדה מציגה בדור החדש קשיחות גבוהה ב-50 אחוז, שתורמת להתנהגות כביש טובה יותר. כמו כן, המנוע החדש, בנפח 2.8 ליטרים טורבו-דיזל, עבר עדכונים שונים כדי לספק יעילות גבוהה יותר, והוא משודך כעת לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת שמונה יחסי העברה, המספקת פעולה חלקה יותר וזמני תגובה קצרים יותר מהדור היוצא.
עוד בצד המכאני תוכלו למצוא תגבור חשמלי להגה, לעומת תגבור הידראולי בדור היוצא. כמו כן, בחלק מהגרסאות מוצע גם מנגנון חשמלי לניתוק המוט המייצב הקדמי במהירויות נסיעה של עד 30 קמ”ש, פעולה שמאפשרת מהלך מתלה קדמי ארוך יותר ב-70 מ”מ מול הגרסאות בדור היוצא, שלא היו מאובזרות באפשרות הזו, ותוספת של 50 מ”מ מול אלו שכן.
יעד ההשקה שבחרה טויוטה היה כאמור מרוקו. כששאלתי את אנשי חברת טויוטה מדוע זה היעד שנבחר להשקה לשוק האירופי, התשובה היתה שהקריטריונים לבחירת המיקום היו מזג אוויר נוח יחסית בחודשי החורף, קרבה לאירופה, משום שמדובר בהשקה לשוק האירופי, ואפשרות מגוונות לנהיגה בתוואי שטח שונים. כשטיילנו מאיפראן לאגם האט, שם חיכה לנו הלנד קרוזר 40 הקלאסי שהתחיל את השושלת, עברנו בין השאר גם בכפרים מקומיים. המראות מסביב חשפו חיים פשוטים לעומת העולם המודרני שאליו אנחנו רגילים. החזרה אחורה בזמן, ללא שום כוונה מצד טויוטה כך מסתבר, היתה סימבולית מאד עבור הלנד קרוזר החדש, שמציג בעיצובו קריצה ברורה אל העבר והשתלב באופן מדויק במראות הפשוטים שמסביב.
האם הלנד קרוזר החדש יוחלף רק בעוד 15 שנה כמו הדור הקודם? לטענת מנהל הפיתוח של טויוטה, הדור החדש בהחלט תוכנן באופן מתאים לכך, אך בפועל, עתידו ואורך חייו יהיה מושפע בעיקר מדרישות השוק והרגולציה המשתנות. מה לגבי הנעה חשמלית? כרגע לטענת טויוטה הנעה כזו לא מסוגלת לספק את הייעוד של הלנד קרוזר, שכולל דרישות לטווח נסיעה נדיב ויכולת גרירה מרבית של 3,500 ק”ג.
מסתכלים
העיצוב החיצוני של הלנד קרוזר 250 מצליח לחבר כאמור בין מורשת ארוכת שנים ושפת עיצוב מודרנית. ההשראה לקווי העיצוב הגיעה מדגמים אייקוניים, כמו סדרות 40 ו-70, והתוצאה שהתקבלה נאה מאוד לטעמי, ותישאר ככל הנראה רלוונטית לאורך זמן. לעיצוב הזה תורמים קווים ישרים ביחס לדגם היוצא ושבכה קדמית הכוללת את הכיתוב TOYOTA בגופן קלאסי לאורכה. יחידות התאורה כוללות פנסי לד מודרניים, אך לעומת הדור היוצא, הם לא הותקנו בקצוות הרכב לטובת הגנה טובה יותר בנסיעה בשטח צפוף.
גם הפגושים הותאמו לנסיעה בשטח מאתגר, והם בנויים בצורה מודולרית, המקלה על החלפה של חלקים מסוימים במקרה של פגיעה במכשול. התאמות נוספות עברו גם מראות הצד, שזכו כעת לעיצוב צר יותר, תכונה המאפשרת עבירות נוחה יותר במעברים צרים.
הממדים החיצוניים של הלנד קרוזר החדש לא השתנו באופן משמעותי לעומת הדור היוצא: אורכו 4,925 מ”מ, רוחבו 1,980 מ”מ וגובהו 1,935 מ”מ. בסיס הגלגלים – 2,850 מ”מ, ואלה מבחינת טויוטה, “מידות הזהב” המאפשרות שילוב אופטימלי בין שימושיות ועבירות טובה בשטח ובין תא נוסעים מרווח. במטרה לשפר את שדה הראייה בתנאי שטח מאתגרים, עיצוב מכסה המנוע זכה לדופנות מורמות, המקלות את זיהוי קצות הרכב, ומרכז מונמך לטובת ראות טובה יותר של מכשולים בחזית. גם חלקם התחתון של חלונות הצד הונמך בשלושה סנטימטרים, לטובת שיפור הראות בנסיעה בכביש בכלל ובשטח בפרט.
חשוב לציין כי גרסה קצרה בעלת שלוש דלתות, שהיתה אחראית למכירות של כ-30 אחוז מהלנד קרוזרים שנמסרו לאורך השנים בישראל, אינה מוצעת בשלב זה. לתשומת ליבם של הספקולנטים – עובדה זו עלולה להשפיע על הביקוש והמחיר של הגרסה בשוק המשומשות. כששאלנו מדוע גרסה קצרה אינה מוצעת בדור החדש, השיבו מהנדסי טויוטה כי ייעודו של הלנד קרוזר הוא להסיע אנשים וציוד בנוחות, וגרסה קצרה אינה עונה על הייעוד הזה כראוי. עם זאת, במסגרת מגבלות הפרסום המוטלות עליהם, אותם מהנדסים ציינו כי גרסאות נוספות יבחנו בהמשך על פי דרישות הצרכנים. נשמע שיש למה לחכות.
מתיישבים
תא הנוסעים מציג עיצוב שמרני יחסית, המשתלב בקו העיצוב החיצוני. לוח המחוונים החדש דיגיטלי וגודלו נע בין “7 ל-“12.3. גודלו של מסך המולטימדיה נע בין “9 ל-“12.3, תלוי בגרסה. בניגוד לאופנה הרווחת בתעשיית הרכב, הכוללת מעבר של פקדים רבים לתפריטים השונים שבמסך המולטימדיה, טויוטה דאגה לשמור על פקדים פיזיים לשליטה במערכת בקרת האקלים ובמצבי הנהיגה השונים, לטובת תפעול נוח ואינטואיטיבי. מדובר לטעמי בתכונה חשובה במכונית בכלל וברכב שנוסע בשטח בפרט.
המושבים הקדמיים מספקים תמיכה נוחה. לצד ברכי הנהג והנוסע שלצידו הותקנו דיפונים רכים, במטרה לספק נוחות גבוהה יותר בזמן נסיעה מטלטלת בשטח. הגרסה שבה נהגנו בהשקה כוללת חמישה מושבים והיא לא מיובאת לישראל, אך גרסת שבעת המושבים שכן מיובאת, כוללת תא המטען המסוגל לאכלס ציוד בנפח שבין 130 ליטר ל-556 ליטרים מכובדים למדי, במידה ותבחרו לקפל את שורת המושבים השלישית.
נוהגים
מנוע הטורבו-דיזל בנפח 2.8 ליטרים שמותקן בחזית הטויוטה מספק 205 כוח סוס ו-51 קג”מ. על הנייר מדובר בנתונים דומים עד זהים למנוע שבדור היוצא, אך המנוע החדש מציג גמישות טובה יותר. השידוך לתיבת הילוכים חדשה ונמרצת יותר משפרים את תחושת הזריזות. עם משקל עצמי לא נמוך שמתקרב ל-2.4 טונות, לא מדובר בביצועים מסמרי שיער, בטח שלא במונחי שנת 2024, אך המומנט הגבוה שמגיע בסל”ד נמוך יחסית של 1,600 סל”ד ונשאר בשיאו עד 2,800 סל”ד, מניב ביצועים טובים לצרכי היומיום ומספקים בהחלט לנהיגה בשטח.
הביצועים בשטח הם ללא ספק נקודת החוזק של הלנד קרוזר. כשהגענו ל”מגרש המשחקים” שהכינו לנו, על מנת לבחון את יכולות הלנד קרוזר, נתקלנו בהצלבות שאילצו אותנו לנתק את המוט מייצב הקדמי באמצעות הכפתור הייעודי, ולנעול את הדיפרנציאל המרכזי והאחורי – כדי לצלוח אותן בקלות בזמן שגלגל או שניים עלו לאוויר. עלינו וירדנו בשיפועים תלולים בעזרתה של מערכת הזחילה, ומערכת בקרת הירידה במדרון דאגה לבלום את הרכב באופן אוטומטי ולמנוע החלקה לא מבוקרת, ואפשרה לנו להתרכז רק בהיגוי. כמו כן עברנו בשטחים סלעיים בעלי זוויות משתנות ועבירות קצת יותר מאתגרת, שם התנסינו במערך המצלמות שהציג על מסך המולטימדיה את מה שנמצא מתחתינו, בצירוף מיקום מדויק של הגלגלים.
טויוטה שמרו פחות או יותר על זוויות גישה ונטישה דומות לדגם היוצא: זווית הגישה שופרה במעלה אחת ועומדת כעת על 31 מעלות, בעוד שזווית הנטישה קטנה מעט, ועומדת כעת על 22 מעלות. אחרי הפסקת תה מקומי מתוק המשכנו לכיוון אגם האט בשבילים מגוונים – שכללו דרכים צרות, מעברי מים נמוכים, עליות מתונות, שבילים כבושים, מעט בוץ ואבנים שתולות. בהחלט לא משהו שאתגר או הטריד את הלנד קרוזר יתר על המידה או הצריך שימוש במערכות השונות.
חלק מהשבילים היו מהירים למדי ונהגנו בהם במהירויות הנושקות למאה קמ”ש, והביטחון מאחורי ההגה נותר גבוה. בתום אותו יום, שבו נהגנו קרוב ל-300 קילומטרים, ציינו לעצמנו לטובה את יכולות השטח שבהן התנסינו, את הנוחות היחסית בנסיעה בשבילים (למרות חישוקי ה-“20 שהותקנו ברכב המבחן לעומת “18 שמוצעים בחלק מהגרסאות בישראל), ואת התנהגות הכביש הטובה שסיפקה הרבה ביטחון מאחורי ההגה, ביחס לרכב עם יכולות שטח שכולל שלדת סולם וסרן חי מאחור.
לחובתו של הלנד קרוזר החדש רשמנו בעיקר את נושא בידוד הרעשים: צלילי מנוע הדיזל חודרים לתוך תא הנוסעים, ובמהירות תלת ספרתית נרשמו רעשי רוח, ככל הנראה תוצר לוואי של העיצוב הקובייתי, מדרגות הצד ומוטות האורך לאורך הגג. המעבר להגה בתגבור חשמלי אפשר לשפר גם את מערכת הבטיחות, שמציעות בדגם החדש טכנולוגיות עדכניות, כמו תיקון סטייה מנתיב שמתבצע באמצעות ההגה ולא באמצעות הבלמים.
מסכמים
הלנד קרוזר 250 מספק שילוב של יכולות שטח מרשימות לצד התנהגות כביש ושימושיות מודרנית. שתי התכונות הללו יחד, שבדרך כלל צריך לבחור ביניהן, שודרגו בדור החדש לעומת הדור היוצא. השילוב הזה ממצב את הלנד קרוזר החדש כבחירה ראויה, עבור אותם אנשים שמחפשים רכב עם יכולות שטח מצוינות ואינם מעוניינים להקריב יתר על המידה את הנוחות והשימושיות היומיומית בעת הנסיעה בכביש. בקרוב נבצע מבחן דרכים מעמיק יותר על כבישי ושבילי ישראל, ובו נתמקד ברמות הגימור השונות שמוצעות כאן, וכפועל יוצא נתייחס גם לשאלת התמורה למחיר.
טויוטה לנד קרוזר החדש 2024-25 בישראל (2.8 ל’) מ-400,000₪