מבחן עירוני צבעוני ומפתיע על הווספה GTS 300 SUPER היה כיף צרוף, עם כמה ענייני פרקטיות לשיפור
את דרכי בעולם הדו גלגלי התחלתי עם קטנוע פיאג’ו חצי עם פדלים. הייתי בת 11 כשהתקשרתי לאמא שלי וקיבלתי הדרכה טלפונית איך להניע את הקטנוע בריצה. בפעם הראשונה זה לא צלח והקטנוע עף לי מהידיים אבל בפעם השנייה זה כבר הצליח ומאז הייתי “שואלת” את הקטנוע מאחי הגדול לעיתים תקופות; לכן, כשהתבקשתי לבחור אופנוע או קטנוע ולעשות עליו מבחן דרכים בחרתי בקלאסיקה, בחרתי בווספה 300 או בשמה המלא VESPA GTS 300 Super.
מודה, התרגשתי. הווספה החדשה עברה שינוי וקווי המתאר המיתולוגיים של הווספה נשארו, אולם נערכו שינויים עדכניים אשר מוסיפים סטייל ושיק אשר לא מעידים דבר על היכולת של המנוע בעל 4 הפעימות, 278 סמ”ק ו-22 כוחות סוס, ובכלל, הגשמת הייעוד שלו כאופנוע אורבני בהצלחה די מרובה. בסך הכל קטנוע די קטן מימדים כאשר גובהו 1,375 מ”מ ואורכו כ-1,930 מ”מ ומשקלו הוא 148 ק”ג. צריכת הדלק העומדת 30 ק”מ לליטר, במיכל דלק של 9.2 ליטרים מאפשרת נסיעה די מרובה בעיר מבלי להזדקק להגיע לתחנת הדלק.
הנסיעה הראשונה הייתה בגשם. כל מה שאני זוכרת זה אותי עוצרת בצד רק כדי לשלוח לענת הודעה קולית בוואטסאפ כמה שהקטנוע הזה כיף. השמועות נכונות. הקטנוע הזה הפיל אותי מהרגליים. לא ציפיתי לפגוש בכלי כל כך כיף בתוך תל אביב, אולי הכי כיף שיצא לי לנסות בתוך העיר. הייעוד שלו ככלי אורבני הוא מדויק. נתחיל מהעובדה שהוא די קטן להבדיל ממתחריו שהם יותר מסיביים; היכולת לתמרן איתו בעיר הופכת את הסיוט של רכיבה בעיר לחוויה קצת אחרת, נעימה וזורמת יותר. למה אורבני? כי הצמיגים בגודל 12″ יחד עם מימדיו הקטנים והעובדה שלקטנוע הזה יש צידוד גדול מאוד בכידון יוצרים קטנוע שמצטיין ביציבות, בזריזות ובמעברים חדים מצד לצד בעומסי תנועה ופקקים מוגזמים.
לימדו אותי לא להסתכל על הקנקן והנה למדתי שוב את השיעור החשוב הזה. המנוע החדש של הווספה הוא המנוע החזק והגדול ביותר שהורכב על ווספה מאז תחילת יצורה בשנת 1946. המנוע שלו כאמור, מנוע 4 פעימות עם הזרקת דלק וקירור מים ומבחינת הבלמים שעברו עידכון ונוספה מערכת הABS שעוזרת בגשם. עדכון נוסף שהווספה עברה היא הוספה של מערכת הASR אשר מסייעת בבקרת האחיזה של הגלגל האחורי בזמן האצה, ותאמינו לי, זו תוספת מבורכת לקטנוע הזה כי מדובר בקטנוע עם מנוע שמגיב במהירות רבה ויש לו זינוקים מהמקום שמשאירים מאחור כל קטנוע אחר שעומד לידו עם תחושת זילזול מכיוון הווספה. כל יציאה מפנייה או זינוק מהמקום הרגיש כמו כדור שנורה מאקדח ונהנתי מכל זינוק מהמקום ומכל יציאה מפנייה וכל פעם חייכתי מחדש.
אבל לא כולם מושלמים. נכון, התוודתי שהתאהבתי אבל פשוט לא היה לי נוח. אני לא בחורה גבוהה מדי, 1.65 עם מידת נעליים 39 ופשוט לא הצלחתי למצוא תנוחת רכיבה נוחה כשבסוף הצלחתי איכשהו לשבת ממש בחלק האחורי של הכסא. אני אוהבת למתוח את הרגליים קצת ברכיבות (כשאין רגלית הילוכים ורגלית ברקס משעמם לי ברגליים), פשוט לא הצלחתי לעשות את זה. האופציות היו לרכוב סופרמוטו עם רגל מושטת קדימה, או לרכוב בווילי כי אני יושבת על קצה המושב. לא אשקר, סופרמוטו זה כיף אבל רוכבים ורוכבות נמוכים ממני כנראה ירגישו יותר בנוח. לגבי הרכבת נוסעים אין מה לדבר, זה פשוט לא נוח. לא לרוכב ולא למורכב.
כאשר רציתי לבחון את הגבולות של הווספה עליתי על איילון צפון; כשהייעוד שלך זה להיות קטנוע אורבני לא צריך לרכוב במהירות גבוהה מדי אומנם כשהגעתי למהירות של 120 קמ”ש והבנתי שזה הגבול, עדיין הופתעתי לטובה מהרכיבה על הכביש הראשי ולמרות שלא היה לי נוח אהבתי להרגיש המנוע עובד. אפילו די נהנתי מהרוח, בכל זאת, הקטנוע שקיבלתי לרכיבת מבחן היה ללא משקף והיה יום שמשי של חורף. יש אפשרות להוסיף משקף שהוא די גבוה וחוסם את הרוח בצורה מספקת למי שלא אוהב את הרוח בעיניים.
חיסרון נוסף, שהרגשתי בו מיידית זה קיבולת תא המטען שמתחת למושב. אני לא חובבת גדולה של קסדות חצי או שליש ורוכבת עם קסדה סגורה אבל לצערי הקסדה שלי לא נכנסה לתא המטען שהיה ריק לחלוטין. נכון, זו בעיה פתירה כי ניתן לרכוש ארגז ואז כנראה שהקסדה תיכנס אבל באופן אישי אני לא הייתי שמה לו ארגז. אם תכלית הוווספה שלי זה להתנייד בתוך העיר, איחסון לא יהיה דיל ברייקר עבורי. בנוסף לתא האחסון שמתחת למושב יש קרס אשר ניתן לתלות עליה שקיות ותיקים, אבל שוב, אין הרבה מקום בין הרגליים ואין אמבטיה בכלל מה שמבטל את האופציה להעביר חפצים גדולים.
לסיכום, מדובר בקטנוע איטלקי משובח עם מנוע שעושה נעים בלב. קטנוע אורבני וקומפקטי עם גוף קטן ולב גדול שהתאים את עצמו לצעירים ולמבוגרים כאחד ויכול להתקבל על הדעת על אנשים שאוהבים רכיבה קצת יותר ספורטיבית מרכיבה יום-יומית. סך הכל הוא די פשוט וגם לוח השעונים שלו לא מכיל מידע רב אלא רק את מה שבאמת נחוץ כמו kph/mph, מד דלק, קילומטרז’ ואת הנורות החיוניות. הנסיעה איתו בעיר הייתה עונג צרוף וגם הנסיעה הבין-עירונית לא הייתה רעה סך הכל.
המחיר של הווספה GTS 300 הוא כ-32,900 ש”ח שזה בהחלט מחיר ראוי, שכן מדובר על קטנוע בנפח של 300 סמ”ק והמחירים של מתחריו הם סך הכל לא מאוד גדולים לכאן ולכאן. בשביל תל אביבית שאוהבת לרכוב ספורטיבי, אני בהחלט ממליצה על הווספה GTS 300 Super.
תל אביבית. בוגרת תואר ראשון בממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה בבינתחומי הרצליה. רוכבת בשנים האחרונות ביוון. חולמת ונושמת אופנועים אבל מתניידת על קורקינט ורוד.
כל הפוסטים של מאיה בן אריס