ב.מ.וו 530e פלאג אין הייבריד (M-SPORT) – מבחן דרכים
מתיחת הפנים של הדור השביעי החדש של מכונית הסאלון היוקרתית ופופולרית – ב.מ.וו סדרה 5, נחתה אצלנו לא מזמן, וכוללת שיפורים ושדרוגים בעיקר באבזור נוחות ובטיחות, וגם בעיצוב וביצועים. מתיחת הפנים כוללת גם גרסת פלאג אין הייבריד, BMW 530e הניתנת לטעינה חוזרת, גרסה שהגיעה אלי למבחן דרכים ברמת אבזור M SPORT
לגרסה ההיברידית הנטענת שני מנועים – מנוע בנזין 4 צילינדרים (משופר) עם 184 כ”ס, מומנט של 30 קג”מ מ-1,350 סל”ד. לצידו יחידת כוח חשמלית עם 109 כ”ס המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית Steptronic בעלת 8 הילוכים ודרכה לגלגלים האחוריים. פיצ’ר נחמד מאד שנוסף לסדרה 5 – בנוסף למצב הנהיגה הספורטיבי, יש מצב E BOOST בו באפשרות להעלות את ההספק המשולב של שתי יחידות הכוח ב-40 כ”ס נוספים עד ל-292 כ”ס למשך 10 שניות.
בסדרה 5 ההיברידית הנטענת יש מצב נהיגה משולב של בנזין וחשמל, רק בנזין ורק חשמל כמובן. במצב החשמלי הרכב מרגיש חזק, דינאמי, ושקט, כמעט אותו השקט כשהרכב במצב בנזין, מלבד רגעים קצרים של מאמץ המנוע. ועוד עובדה מפתיעה, זה אחד מכלי הרכב ההיברידיים והחשמליים היחידים, שבאמת מאחז אנרגיה דה פקטו בנסיעה. שמתי לב לפעולת אחזור החשמל שלה – הסוללה באמת נטענת בבלימות ועצירות, והטווח החשמלי גדל. שאפו לב.מ וו סדרה 5 פלאג אין הייבריד. זו נקודת זכות ענקית בכל הסיפור ההיברידי הנטען. כשהמטרה היא שהרכב ייטען בנהיגה, ולא רק בחיבור יזום שלנו לשקע הטעינה.
כן הייתי ממליצה לשמור על הטווח החשמלי לנסיעות יומיומיות קצרות, ולבחור בנסיעה על בנזין בלבד, אופציה ששומרת לכם על הטווח החשמלי (כפתור עם אייקון סוללה – לשמירת הסוללה החשמלית), ולא לבחור במצב המעורב סתם כך בנסיעות בינעירוניות ארוכות, כי ככה יעלם לכם הטווח החשמלי המצומצם בלי שתרגישו.
ב.מ.וו מצהירים כי בגרסאות הפלאג-אין הייבריד ניתן לנסוע במצב חשמלי למרחק של עד 56 ק”מ (לפי תקן WLTP), בפועל זה ממש תלוי ברגל שלכם. לנהגים לוחצים, המערכת תראה ממוצע של בערך 43 ק”מ על חשמל. טעינה הרכב אורכת בין 4-6 שעות בטעינה איטית ביתית.
אז מה השתנה בדור החדש מבחינת העיצוב? גריל הכליות המדובר בולט יותר, הפנסים ראשיים עם גרפיקת תאורה חדשה והפנסים האחוריים בעיצוב תלת מימד. יש פתחי אוויר אנכיים בשני צדי הפגוש הקדמי, יציאות מפלט (אגזוז) כפולות בצורת טרפז, ועיצוב מעודכן לפגוש הקדמי והאחורי.
רכב המבחן הגיע ברמת אבזור M SPORT וזה כולל את האבזור החיצוני הבא:
חצאית קדמית חדשה, שמפוצלת על ידי מבנה בצורת U הפונה לעבר הכביש.
פתחי אוויר גדולים יותר הכוללים כעת מבנה רשת בעיצוב מודרני
קווי גריל הכליות של BMW כוללים ציפוי באלומיניום מט
דיפיוזר חדש בחלק האחורי מאמץ קווי מתאר ברורים יותר כדי לשפר את זרימת האוויר
מערכת בלמים M Sport עם קליפרים בצבע כחול או אדום (לבחירת הלקוח).
ההבדלים והתוספת בין רמות האבזור –
רמת הגימור M-Sport כוללת את טכנולוגיית הקישוריות המתקדמת ביותר של היצרן BMW Live Cockpit Professional עם צמד מסכי ה-3″, את מערך הבטיחות המלא Driving Assistant Professional, יחד עם פרטי אבזור נוחות רבים כגון: נעילת ואקום לדלתות עם פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, מושבי Sport חשמליים עם זכרונות, תאורת אווירה ייחודית במגוון צבעים ועוד. (מחיר – 480,000 ש”ח)
רמת הגימור M-Superior הבכירה מוסיפה תאורת LED אדפטיבית, מערך מצלמות היקפיות, מושבי Comfort, מערכת שמע Harman Kardon עם 16 רמקולים, מפתח רכב מתקדם Display Key עם צג הפעלה ייחודי, חבילת וילונות ועוד. (מחיר – 540,000 ש”ח).
אחרי הרשימה הלא קצרה הזו, מה היה בכל זאת חסר?
אין פדלים / שיפטרים מאחורי ההגה? זה היה הרמז הראשון… לייעוד של הרכב הזה. רכב סאלון מפנק, נוח, היברידי נטען, שקט וחסכוני ליום יום. פד הטעינה לא בשימוש בגלל מגבלות טכניות כלשהן. ומערכת הניווט שדוברת עברית, סך הכל אחלה, אך קצת לא ברורה בדיבור ובהכוונה בה, ולכן, למי שלא מכיר את הדרך, כדאי להשאר מחובר עם הווייז.
אכזבה קלה נרשמה ממערכת השמע HiFi המחוברת ל-12 רמקולים (W205). הייתי מצפה לרמה גבוהה יותר של המערכת, ו…איכות השמע. קליק אחד יותר, לפחות. אחרי הכל, סדרה 5 של מותג פסיכי לטובה, ודקדקן בפרטים הקטנים. ב-מ-וו!. איך ייתכן שפספסתם את חוויית השמע ברכב כזה? מדובר במערכת הקיימת ברמת ה-M SPORT, הפחות מאובזרת. דעו שהמערכת שונה ברמת האבזור “M-Superior” הגבוהה יותר – מערכת שמע של “הרמן קרדון” עם 16 רמקולים (W600).
בחזרה למנוע ולביצועים
קיבלתי לידיי רכב סאלון, מנהלים יוקרתי, עשוי לעילה ולעילה. מרשים בגודלו, אורכו, בנוחות שלו, בעיר ומחוץ לעיר, באבזור הבטיחות שלו, וגם באבזור הנוחות, למרות שאחרי שראיתי מה רמת האבזור הגבוהה יותר כוללת, וקצת התבאסתי בשבילי. רכב שמאיץ טוב, בולם טוב, רכב היברידי נטען, שיכול להיות הפתרון היוקרתי, מלא הפאסון והסטייל להתניידות על חשמל ביום יום, ואז עלה לי הרעיון לקחת אותו לכביש נס הרים.
זה היה רעיון טיפשי, כי כביש נס הרים הוא לא הקטע של הרכב הזה, ולכן, מאד יכול להיות שאם הייתי נשארת בכבישים קונבנציונאליים, המבחן הזה היה מתחיל ב”איזה רכב מושלם”, ונגמר ב”שווה בדיקה בהחלט!”. בעצם, הוא עדיין שווה בדיקה בהחלט. אבל רק אם אתם הקהל שלו.
אז למה בעצם נס הרים?
איזה נהג או נהגת, איש או אישה, שרוצים וקונים לעצמם ב.מ.וו סדרה 5 פלאג אין הייבריד חדשה, חושבים לעצמם באיזו שבת שמשית או בוקר פנוי, “בוא/י נסע לעשות את נס הרים עם האוטו?”. תסריט קצת מופרך. אבל רציתי. הרגשתי שיש לרכב מספיק כוח, ופאסון לתוואי הכביש הזה והנעה אחורית, ו… זה ב.מ.וו, נו. ביקשתי לי קצת תחושה ספורטיבית, ולא כל כך הרגשתי את זה.
הביצועים הדינאמיים ברכב הזה טובים. בגלל זה לקח לי זמן לחפש את השיפטרים מאחורי ההגה, להעברת הילוכים ידנית. כשכבר רציתי, והייתי צריכה את השיפטרים, בנסיעה יותר “ספורטיבית”, הרגשתי בחסרונם מאד.
כשהמנוע הזה, מנוע בנזין 2 ליטר עם 184 כ”ס, “עובד חזק”, וקצת נחנק בסחיטת ההילוכים הנמוכים בין פנייה לפנייה, לא בוקעים ממנו צלילים יפים או תחושה ספורטיבית. רכב הסאלון הזה נועד לעולמות השיוט בנוחות, גם בשיוט מהיר מאד. נקודה.
אורכו כמעט 5 מטרים שלמים, ההנעה שלו היברידית, משולבת. לא היה יותר מדי צורך להפחית ממנו עוד משקל – מהטון + 845 ק”ג שהוא משקלו. כי זה מה שהוא ספינה מהודרת, יפהפיה, בטיחותית, מאובזרת, ליום יום. נס הרים, הייתה הבלחה מטופשת, שחידדה לי כמה ההיגוי, שעל אף שהשתפר, ומרגיש מעולה ביום יום, לא מגיב מספיק טוב בנהיגה יותר לוחצת או מהירה מדי או בפניות חדות. לשמחתי, מצב הספורט כן חדד את התחושה של ההגה, והקשיח אותו.
עוד על ההגה החשמלי: במהירות תלת ספרתית גבוהה, הוא קצת מאבד מהפידבק שלו. נהיה קל מדי. ונעלם לי קצת, וזה דרש ממני להוריד את הרגל מהגז, כי הביטחון בנהיגה ירד. עוד במהירות גבוהה (לא מהירות בינעירונית…), הרכב לא אוחז מושלם, או כמו שציפיתי לפחות, ורוכן מעט. זה ככל הנראה, לא מרגיש ככה בגרסת ה- בה החישוקים גדולים יותר, והצמיגים רחבים ואוחזים יותר.
תא הנהג, מערכת המולטימדיה, והדשבורד הזה, מוכרים לי מסדרה 4 קופה החדשה, בה בחרתי לאחת מ-10 המכוניות הטובות של 2020. רק שם הייתה מערכת השמע המשודרגת, וכאמור, זה היה “עולם אחר” מבחינת חוויית השמע. אי אפשר לזלזל בזה יותר. יש מושבים קדמיים מתכוונים באופן חשמלי, עשויים ריפודים דמויי עור, נאים ונעימים, מסך מולטימדיה במגע, בגודל 12.3 אינץ’, עם הפעלה קולית באנגלית, לוח שעונים צבעוני בגודל 12.3 אינץ’, ומערכת הניווט שציינתי היא מקורית, בתצוגת תלת מיימד.
מבחינת תפעול המערכת ולוח השעונים בעיקר, אני נרתעת מלהתעסק איתן. לוחצת על כפתורים מוכרים, נמנעת ממתגים וכפתורים שאני לא יודעת איך אחזיר את ההגדרות למצב הקודם שלהן. זה לא דבר טוב במיוחד. אינטואיטיביות יכולה להישמר גם במערכות יוקרתיות ואיכותיות.
הסדרה 5 החדשה גדושה במערכות בטיחות מתקדמות, ודווקא את התראות הבטיחות אני רוצה לשבח. סולידיות ונעימות, התראה ויזואלית גדולה יחסית, בצבע אדום. ברורה, ולא מעיקה או מציקה לעין או לאוזן. הדברים הקטנים…
לסיכום, ב.מ.וו סדרה 5, מכונית סאלון/מנהלים מפוארת ומרשימה מאד, עם ביצועים טובים ודינאמיים ואיטום רעשים יוצא דופן. נקודת החולשה שלו דווקא ברמות האבזור שלו. רמת האבזור M-SPORT פשוט לא מספקת (480,000 ש”ח), וחבילת האבזור הגבוהה והיקרה יותר, M-Superior, עדיפה. ויקרה.
צריך לתקן ולומר שמתיחת הפנים של הדור השביעי של סדרה 5 הושקה אצלנו לא מזמן. הדור השביעי הרי נמכר פה כבר שלוש שנים.
תודה רוברט!