בטיחות מגדרית: יצרנית הרכב וולוו מייצרת מכוניות בטוחות גם לנשים
יום האישה כל השנה – וולוו מייצרת מכוניות בטוחות לנשים ולגברים במידה שווה, וזה, אל תטעו לא ברור מאליו
בחברת וולוו ניסוי וטעיה הם חלק חשוב מהתרבות הארגונית של החברה, והמידע שמבוסס עליהם משותף בכל רחבי החברה. ההצלחה של וולוו מבוססת על שיתוף המידע שנאסף על בסיס התנסויות, פרספקטיבות ותובנות שונות שנאספו מכל רחבי החברה. הגישה הזו של שיתוף מידע, היא חלק חשוב בבניית מודל הבטיחות של וולוו וזו הסיבה המרכזית שוולוו נחשבת למובילה בתחום הבטיחות בעולם הרכב.
כשמהנדסי החברה עובדים על פיתוח בטיחות המכוניות הם תמיד שואפים שהמכוניות יהיו בטוחות בצורה שווה עבור כולם: גברים ונשים, ומתמקדים בקבוצה שנמצאת בסיכון הגדול ביותר.
זה לא מובן מאליו אבל נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר להפצע בזמן תאונת דרכים. זה נובע גם מההבדלים האנטומיים בין נשים וגברים אך גם כי רוב מבחני ההתרסקות שנערכו לרכבים יועדו עבור פציעות של גברים, אך לא כך בחברת וולוו.
הודות למחקר הבטיחות שנערך במשך כחצי מאה שהתבסס על פציעות בעולם האמיתי, וולוו הצליחה לזהות אילו פגיעות מתרחשות בפציעות שונות אצל גברים, נשים וילדים והעבירה את הידע הזה להנדסת הבטיחות שלה.
החברה גם חולקת את הידע והתובנות שלה עם אחרים, ויש לה היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה הדוק עם ממשלות, רגולטורים וחוקרים אחרים, מתוך אינטרס להפוך את הנסיעה ברכב לבטוחה יותר עבור כולם.
אנו יודעים שצריך לקחת בחשבון מגדר, גיל, גודל וצורה כדי להגן על כל גוף אדם בצורה שונה”, מסבירה פרופסור לוטה ג’ייקובסון, אחת ממומחיות הבטיחות המנוסות ביותר של וולוו. “לכן אנו עושים כמיטב יכולתנו להבנת הסיבות הבסיסיות לכל פגיעה ולהשתמש בידע זה כדי לפתח את הבטיחות במכוניות שלנו. החידושים הרבים לאורך השנים במכוניות וולוו הוכיחו כי הם מסייעים לשמור על גברים ונשים שנוהגים בוולוו בזמן תאונות.
בשנת 1970 הוקם צוות המחקר לתאונות דרכים של וולוו. מאז, הצוות אסף וניתח נתונים של יותר מ-40,000 מכוניות ו-70,000 נפגעים. זה הוביל לפיתוח של רבות מהמערכות החדשניות במכוניות וולוו כיום. חידושים כמו מערכת ההגנה מפני צליפת השמש WHIPS, מערכת ההגנה מפני פגיעות לוואי SIPS וכריות אוויר המתוארות להלן:
- נשים בדרך כלל נמצאות בסיכון גבוה יותר לצליפת שוט מאשר גברים, בעיקר בגלל הבדלים באנטומיה. אך לא ברכבי וולוו, בזכות מערכת ההגנה מפני צליפת השמש (WHIPS), המשלבת ריסון ראש חזק עם עיצוב מושב חכם שתומך גם בראש וגם בגב, ומגן על הצוואר. לאחר שוולוו ראתה שחלה ירידה יחסית גדולה יותר בפציעות בקרב נשים בוולוו בו מותקנת מערכתWHIPS, הטכנולוגיה שמותקנת במכוניות כיום מגנה על נשים וגברים ומצמצמת את סיכוני הפציעה לטווח הארוך, בהשוואה לדגמים קודמים של מכוניות וולוו.
- נשים נוטות יותר לפגיעה בחזה בתאונת דרכים יותר מגברים בגלל הבדלים בעוצמת השלד. להגנה מיטבית, וולוו המשיכה בפיתוח ללא הפסקה של כריות אוויר צדיות כדי למזער את הנזק של התאונה. מערכת ההגנה של ההשפעה על הצד (SIPS) מסתמכת על מנגנון חכם כדי לשפר את הבטיחות הכללית של הרכב. למעשה, כרית האוויר המגנה על הפלג גוף עליון, יחד עם מערכתSIPS מפחיתה חבלות קשות בחזה בשיעור של למעלה מ 50% בקרב גברים ונשים, בהשוואה למכוניות וולוו שלא הייתה בהן מערכת SIPS.
- נשים עמדו בפוקוס גם בפיתוח וילון מתנפח (IC). הבדלי הגובה בין גברים ונשים הופכים את ה-IC המכסה את החלון המלא לתכונה בטיחותית חיונית, המספק הגנה חיונית לראש גם במכה צדדית. יחד עם מערכת SIPS וכרית האוויר, ה- IC מפחית את הסיכון לפגיעות ראש קשה בכ 75% – לעומת דגמי וולוו שלא הייתה מותקנת בהם מערכת SIPS. ה- IC הוא כרית האוויר הראשונה שהציעה הגנה משופרת לנוסעים גם במושב הקדמי וגם במושב האחורי
- כדי ללמוד עוד על פציעות של נשים בהריון בתאונות דרכים, וולוו פיתחה את בובת מבחן הריסוק הראשונה בדגם של אישה בהריון. מודל המחשב מאפשר ללמוד על אזורים כמו תנועת הנהגת וכיצד חגורת הבטיחות וכרית האוויר מסייעות בהגנה על הנהגת והעובר.
- ולאחרונה, מרכז המחקר של וולו שם דגש בהבנת החשיבות היחסית בהגנה על עמוד השדרה המותני, או על הגב התחתון, של כל הנהגים, ללא קשר למין ולגודל. ניתוח ומחקר נוסף גרמו לו להתמקד במורכבותן של התרסקויות ופגיעות שנגרמו בשטח. הטכנולוגיה שהוצגה לראשונה ב-XC90 ועכשיו משולבת בכל המכוניות מבוססות הספא, היא בולם אנרגיה במושבים שהוא הרבה יותר אפקטיבי ובטיחותי מדרישות הרגולציה של יצרני הרכב
בטיחות – המכוניות שלא תרצו לקנות לפי ה-EURO N CAP
וולוו XC40 הבחירה של עיתונאיות הרכב בעולם