הנסיך הקטן: קופרה טרמאר נהיגה ראשונה בברצלונה – סקירה

 

קופרה טרמאר
גדול מהאטקה, קטן מהטווסקאן. קופרה טרמאר

 

קופרה משיקה דגם חדש, מסגמנט ה-A-SUV, הטראמר. האם המותג הספרדי מצליח לשמור על ה-DNA  הספורטיבי גם ברכב פנאי-שטח?

 

השם “טראמר” נבחר בהשראת מסלול המרוצים ההיסטורי Autódromo de Sitges-Terramar, שנבנה בעיירה סיטג’ס שבספרד בשנת 1923 והיה פעיל עד לשנות ה-50. זהו המסלול האובאלי השלישי שנבנה באירופה, אחרי ברוקלנדס באנגליה ומונזה באיטליה. המסלול, שהיה מהמתקדמים באירופה בתקופתו, הפך לסמל של מורשת מרוצי מכוניות בספרד.

המסלול אובאלי – בצורת אליפסה, כאשר בשתי הפניות החדות יש שיפוע של זווית עד 60 מעלות, מה שמאלץ את הנהג לא לרדת ממהירות של 130 קמ”ש, אחרת כוח הכבידה יתגבר והרכב יתהפך.

 

רושם ראשוני – עיצוב

 

העיצוב החיצוני של קופרה טרמאר ממשיך את הקו העיצובי המודרני וה”כרישי” שהופיע גם בשאר הדגמים החדשים של המותג. החזית המחודדת והאגרסיבית בולטת עם גריל קדמי רחב ונמוך המשלב פתחי אוורור גדולים, המעניקים לו נוכחות עוצמתית ומאיימת על הכביש. בנוסף, התאורה הקדמית, עם חתימת תאורת היום בצורת שלושה משולשים, משתלבת באופן מושלם עם עיצוב הפנסים החדש, הנקרא  CUPRA Matrix LED Ultra.

במבט מהצד, הטראמר מציג קווים חדים וברורים שמקנים לו תחושת תנועה ודינמיות, אפילו כשהוא עומד. הנוכחות המרשימה שלו על הכביש נשמרת בזכות החישוקים הגדולים במידות “18, “19, ו-“20, שמוסיפים לו מראה ספורטיבי ומדגישים את האגרסיביות הטבעית של העיצוב.

 

קופרה טרמר
קופרה טרמאר נהיגה ראשונה
קופרה אוטו
דומה לכל בני המשפחה. קופרה טרמאר

 

בחלקו האחורי, הטראמר ממשיך את הקו העיצובי החדש של קופרה. הפנסים האחוריים עם חתימת התאורה הייחודית מחוברים בפס תאורה רציף, שבמרכזו מותבע בגאווה סמל המותג. הפגוש האחורי ממשיך בקו האגרסיבי, עם דיפיוזר ייחודי ומרשים, אם כי, גם בגרסאות החזקות, יציאות האגזוז נותרות מוסתרות.

הרכב מוצע ב-9 צבעים שונים, בהם שניים בגימור מט יוקרתי – אפור וברונזה, וב-3 צבעים חדשים – כחול קוסמוס, “dark void” ו אפור “טימאנפאיה”. באורך של 4.52 מטר ו-2.68 מטר בבסיס הגלגלים, זוהי הקופרה השנייה בגודלה על רצף הדגמים, מעט גדולה מהקופרה אטקה (אבל נמוכה ממנה), וקטנה מהטוואסקן החדש.

 

קופרה דגמים
החלק היותר מרשים. תא נהג קופרה טרמאר

תא נהג ונוסעים

 

עם כמה שהטרמאר מרשימה מבחוץ, פנים הרכב הוא גולת הכותרת. אין פה נקודה אחת שלא משדרת ספורטיביות, בדיוק מה שקופרה צריכה לעשות. בחירת הצבעים האייקונית של קופרה, האפור עם נגיעות הברונזה נותנת תחושה יוקרתית וספורטיבית כאחד.

הדבר הראשון ששמים לב אליו כשנכנסים לרכב הוא ללא ספק ההגה. הגה בעיצוב ספורטיבי מעור עם תפירה בצבע הברונזה, לוגו ענק שצועק “קופרה!”, כפתורי שליטה במערכת המולטימדיה ובקרות השיוט, וזוג כפתורים שאי אפשר להתעלם מהם, אחד כפתור ההתנעה והשני בורר מצבי הנהיגה. אך קיים דבר אחד שקצת מחרב את האווירה הספורטיבית – בורר ההילוכים, שנמצא מאחורי ההגה בצידו הימני. נכון, אנחנו כבר לא מצפים לידית הילוכים, אבל מה הפריע בבורר מינימלי במרכז הקונסולה? חבל מאוד.

 

קופרה טראמר
קופרה טרמאר סקירה וחוות דעת

קופרה טרמר מבחן דרכים

 

לאורך הדאשבורד והקונסולה המרכזית מתפרשת תאורת אווירה, שממשיכה גם לדלתות הרכב, וכשמה כן היא, נותנת אווירה. השילוב המיוחד של התאורה בדלתות, שאנחנו רואים בדגמים החדשים של הקונצרן, מביאים פשוט תוצאה מדהימה. במרכז הדאשבורד לא ניתן לפספס את מסך המולטימדיה בגודל 12.9 אינצ’, עם מערכת ההפעלה החדשה של קופרה, מגיב נפלא, ועם אופציה לקישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. לוח המחוונים דיגיטלי בגודל 10.25′ מחולק מעולה עם מגוון אופציות, כולל מערכת ניווט, נתוני נסיעה ועוד… גרסת הבסיס מגיעה עם מערכת שמע בעלת 9 רמקולים, ובגרסה שאנחנו בחנו, בעלת 12 רמקולים מבית סנהייזר (בתוספת תשלום, כמובן), הסאונד באיכות מעולה.

מושבי הנהג מרשימים בכל גרסאותיו, כולל הבסיס. מושבים בלוק ספורטיבי, חשמליים עם אופציה לתוספת בתשלום לחימום (חבל שללא אוורור). אוחזים היטב את הנהג והנוסע, אך בצורה אלגנטית ונוחה.

בקונסולה המרכזית תמצאו משטח טעינה אלחוטי יחיד, ללא אוורור,2  מחזיקי כוסות, זוג שקעי TYPE C, וכמה “שאריות” של כפתורים פיזיים בעידן שהכל דיגיטלי  – בלם יד חשמלי, ביטול בקרת החלקה ונעילה מרכזית. זה מה שנשאר לנו ללחוץ עליו. את השליטה בבקרת האקלים תעשו בחלקו התחתון של מסך המגע, עם כפתורי טאץ’ ששולטים על הטמפרטורה, אבל אם חלילה תרצו לשלוט בעוצמת המזגן – תצטרכו להיכנס להגדרות המיזוג במסך עצמו.

הישיבה מאחורה נוחה, 2 מבוגרים יהנו ממרווח יפה, אך ל-3 כבר יהיה צפוף. מבחינת נפח תא המטען, בגרסאות הבנזין קופרה טרמאר מציעה נפח של 508 ליטר, בעוד שבגרסאות הפלאג אין היבריד (PHEV) נפח תא המטען קטן ל-400 ליטר בשל מיקום הסוללות, מה שמצמצם את השטח הפנוי.

 

קופרה טרמאר מחיר
היברידי קל ופלאג אין. קופרה טרמאר
קופרה טרמאר מנועים
CUPRA TERRAMAR

יחידות הנעה


הטראמר מגיעה ב-3 סוגי טכנולוגיה, ו5 יחידות הנעה:

מנוע בנזין טורבו בנפח 1.5 ליטר עם סיוע מערכת היברידית קלה (מילד-הייבריד), שנועדה לעזור בהפחתת הזיהום ולסייע בצריכת הדלק, אך אינה נטענת. גרסה זו מגיעה עם תיבה אוטומטית 7 הילוכים דו מצמדית, ומגיעה ל-100 קמ”ש תוך 9.3 שניות.

מנוע בנזין טורבו בנפח 1.5 ליטר פלאג אין עם סוללת 150 Kw, וביחד מפיקים 204 כ”ס, מניעים את הגלגלים הקדמיים, ונתוני ההאצה של גרסה זו עדיין לא נחשפו. גרסה נוספת גם היא פלאג אין הייבריד ומשתמשת באותו מנוע 1.5 טורבו בנזין, אך הפעם עם מנוע חשמלי 200 Kw,  שמסוגל לנסוע על חשמל בלבד למשך 100-120 ק”מ (מוצהר ע”י קופרה). גרסה זו גם היא הנעה קדמית ומפיקה 272 כ”ס. אמנם זו הטרמאר עם ההספק הכי גבוה, אך בגלל המשקל הרב (בכל זאת, היברידית) וההנעה הקדמית, היא אינה הכי מהירה ומאיצה ל-100 קמ”ש תוך 7.3 שניות.

2 הגרסאות הפלאג אין מגיעות עם תיבת הילוכים אוטומטית דו-מצמדית בעלת 6 הילוכים.

ולמי שלא תומך בעזרה חשמלית, הטרמאר מציעה גם 2 גרסאות בנזין טהור: מנוע בנזין 2.0 ליטר טורבו המפיק 204 כ”ס, המניע את כל ארבעת הגלגלים, וגם כאן נתוני ההאצה עדיין לא נחשפו. וגרסה נוספת, המהירה ביותר, שבעזרת 265 כ”ס והנעה כפולה, מביא את הטרמאר מעמידה ל100 קמ”ש תוך 5.9 שניות בלבד. נתון מרשים, שנותן בראש להרבה רכבי הוט-האצ’ בקו ישר, אך עדיין לא עומד בקצב של הפורמנטור והאטקה החזקות ביותר. 2 גרסאות ה-2.0 ליטר מגיעות עם תיבה אוטומטית דו-מצמדית בעלת 7 הילוכים.

 

אלעד לוי רכב

 

נוהגים 


בחנו את גרסת ה-2.0 ליטר, 265 כ”ס ואת גרסת הפלאג אין, 272 כ”סבנסיעה ראשונית באזור העירוני של ברצלונה, במצב “קומפורט”, הרכב מתנהג טוב. בידוד רעשי הרקע והרוח מעולים, הישיבה מעט גבוהה אבל סה”כ נוחה, ההיגוי רך והמתלים החדשים בטכנולוגית DCC עושים עבודה טובה בשיכוך כבישים משובשים, SUV מוצלח קלאסי.

כשהגענו לכבישים המפותלים בהרי ספרד, לא יכולנו שלא להעביר למצב נהיגה “קופרה” הספורטיבי ביותר, ולא נשארנו אדישים. התאוצה חזקה, תיבת ההילוכים מהירה, ההיגוי מתחדד ומדויק, ומערכת המתלים החדשה של קופרה מאפשרת לנו לקחת סיבובים במהירות ללא חשש. לרגע אנו שוכחים שאנחנו יושבים ב-SUV. רעשי המנוע המתגברים (ובאופן ברור וקצת מגוחך מתוגברים ברמקולים), בשילוב עם חווית הנהיגה לא משאירים מקום לספק – זו קופרה.

מבחינת צריכת דלק, הנתונים מהנסיעה שלנו לא רלוונטיים, כי מי שנהנה – לא דופק חשבון. בקופרה מצהירים על צריכה משולבת של 8.6 ליטר ל100 ק”מ (1/11.6), כך שזה לא הרכב החסכוני בסגמנט.

 

קופרה חדשה
קופרה טראמר 2025

 

נהגנו גם בגרסת הפלאג אין החזקה ביותר של הטרמאר (1.5 ליטר, 272 כ”ס), וחוויית הנסיעה היומיומית נוחה ונעימה, אך מורגש כי היא כבדה יותר (1900 ק”ג לעומת 1750 ק”ג בגרסאות אחרות). המשקל העודף מורגש הן במרחק הבלימה והן בתאוצה, שמעט יותר איטית.

במצב הנהיגה הספורטיבי הנסיעה אכן מהנה, אך המשקל וההנעה הקדמית מגבילים את תחושת הספורטיביות. גם כאן רעשי המנוע מלאכותיים, ובהתחשב בעובדה שזו גרסת פלאג אין – זה יותר מגוחך מהרגיל. למרות ההספק המרשים (והגבוה לדגם זה), חשוב להבין שזו אינה הגרסה הספורטיבית האמיתית של הטרמאר, על אף שהיא יותר ספורטיבית מה-SUV הממוצעת. קופרה מצהירים על צריכת דלק משולבת של 0.5 ליטר ל-100 ק”מ (1/200), כך שמי שמוכן להתפשר על חוויית נהיגה פחות ספורטיבית, זה הדגם בשבילו.

 

 

צפי הגעה לארץ

הטרמאר צפוי להגיע לארץ בחציון הראשון של שנת 2025, אך מצ’מפיון, יבואנית קופרה, אין פרטים מדויקים על הגרסאות שיגיעו. אנו צופים מניסיון העבר, ומספר מכירות לא גבוה של הלאון PHEV ועליית המיסים הצפויה על רכבי הפלאג אין שבאה לקראתנו במהרה, שלארץ יגיעו גרסת הפתיחה (1.5 היברידית קלה) וגרסאות ה-2.0 ליטר, כשגרסאות הפלאג אין יישארו לקהל האירופאי.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *