מערכת גז לרכב הינה מערכת המתווספת לכלי הרכב הקיימים. זהי למעשה מערכת העובדת במקביל למערכת הבנזין המקורית של הרכב. אפשרות הבחירה בין נסיעה על גפ”מ לבין נסיעה על בנזין היא של המשתמש בכלי הרכב, וזאת באמצעות לחיצה פשוטה על מתג בורר סוג דלק הממוקם בתא הנהג.
כל מה שעל הנהג לעשות על מנת לעבור בין גפ”מ לבנזין, זה ללחוץ על המתג והמנוע יעבור לדלק המבוקש. במידה והמתג במצב גפ”מ מנוע הרכב יניע על בנזין ויעבור אוטומטית למצב גז לאחר שטמפרטורת המים ברכב תגיע לכ-40 מעלות. הנעה בבנזין נועדה על מנת לשמור על תקינותה של מערכת הדלק הראשית, שהיא כידוע בנזין. אם המתג במצב בנזין, הרכב יניע על בנזין ואף ימשיך לנסוע עליו עד שהנהג ילחץ על המתג ויעבירו למצב גפ”מ.
את המעבר ממצב הנעה בגז למצב בנזין ולהיפך ניתן לעשות בנסיעה או בעמידה, וזאת ללא הבדל מורגש הן בנסיעה והן בביצועים של הרכב.
על פי אתר GAZ4CAR קיימים שני סוגים של מערכות גז לרכב:
מערכת גפ”מ חד נקודתית (מערכות הדור ה-2) – גז מוזרם למנוע ע”י יחידת עירבוב (מיקסר) אשר מותקנת בד”כ בסעפת היניקה. הגז המסופק למנוע באמצעות יחידת הערבוב נקבע ע”י וואקום הנוצר בסעפת היניקה. מחשב המערכת קובע את יחס הגז בתערובת ע”י נתונים מחיישן הלמבדה וסל”ד המנוע. מערכות גפ”מ חד נקודתיות מתאימות לרכבים ישנים יותר בהן יש קרבורטור. במערכות אלה צריכת הגז גבוהה בכ-25% מצריכת הבנזין.
מערכת גפ”מ רב נקודתית (מערכות הדור ה-4) – גז מוזרק לכל צילינדר בהתאם למצבי הפעולה של המנוע. כל צילינדר מוזן ע”י מזרק גז המבוקר באמצעות מחשב מערכת הגז. כמות הגז המוזרקת לכל צילינדר נקבעת ע”י זמן פתיחת מזרק הגז ולחץ הגז. מחשב מערכת הגז מסונכרן עם מחשב הרכב המקורי, דבר המתאים את מערכת הגז לסוג הרכב באופן אופטימלי. המנוע שומר על רמת ביצועים זהה לזו של הבנזין מבחינת הספק, מומנט, נוחות נהיגה ורמת פליטות מזהמים נמוכה. מערכות גפ”מ רב נקודתיות מתאימות באופן אופטימלי לרכבים חדשים יותר המצויידים במערכת הזרקה. במערכות הללו צריכת הגז קרובה מאוד לצריכת הבנזין.
חשוב לבדוק עבור מערכות גז לרכב אותן מתקין המוסך שהן תוכננו בהתאם לדרישות המחמירות ECE R115/AEGPL ועומדות בתקן הבטיחות האירופאי ECE 67R-01, כמו כן חשוב שהמערכות עומדות בתקני זיהום אוויר המחמירים EURO 4.