מסובבות ראשים: מכוניות בנות 15 שעדיין עושות לנו את זה

יונדאי ישנה
אסטון מרטין? לא, זו יונדאי קופה

תמונות יצרן, וצילומי גולשים – שימוש לפי סעיף 27א”

 

את חלקם אנו עדיין רואים ביום יום על הכבישים, חלקן רק במפגשי רכב מסוימים, או אם יש לכם מזל ואחד השכנים מחזיק אחת כזאת… ועל היתר נשאר רק לחלום. אנחנו כמובן מדברים על מכוניות, שלמרות גילן המופלג, העיצוב שלהן עדיין עושה לנו משהו

הן עדיין נראות מודרניות, וגם אם הן היו עולות היום לכביש, לא היינו מצליחים לזהות שמדובר במכונית מלפני כמעט שני עשורים, ואף יותר. אז ישבנו וחשבנו אילו מכונית בעלות עיצוב עוצר נשימה כאלו יש עדין? שמנו בצד סחירות, אמינות כמות מכירות ואפילו מערכות בטיחות. היה רק תנאי אחד – בנות 15 שנים ומעלה.

 

אז… אילו מכוניות ותיקות מסתובבות על כבישי ארצנו, שגורמות לנו לסובב את הראש אחריהן? מתחילים!

מאזדה 3 חמש דלתות
מאזדה 3? אמיתי!



מאזדה 3, 5 דלתות, דור ראשון 2004-2009

 

מאזדה? ועוד 3? התחרפנתם? כן. מדובר ברכב שכבש נהגים ישראלים מהשניה הראשונה, בשוק הפרטי והליסינג, והחליף את ה-323 בעל העיצוב האנמי. בשנים מסוימות אף היה נדמה שכאילו אין עוד רכבים על כבישי ישראל, מאחר ובכל רמזור או פקק עמדת ליד אחת כזו לפחות. הדגם שאנו מדברים עליו הוא דגם ה-5 דלתות, ‘האצ’בק’. הצורה העגולה שלו עם הפנסים הנמתחים אפילו גרמו לאנשים להתבלבל ולקרוא לו גם “מאזדה 3 קצרה”, אך למעשה, למעט תא מטען מעט קטן לעומת דגם ה-4 דלתות, היא זהה לחלוטין למאזדה 3 סדאן. אגב, לעיצוב שלו אחראי לא אחר מהמעצב של טסלה.

 

מאזדה 3 2009
מאזדה 3, 5 דלתות דור ראשון 2004-2009

 

היא הגיעה ב-3 רמות גימור: אקטיב, שהיה נפוץ בליסינג, דיינמיק, שקיבל חישוקי סגסוגת ולחצני שליטה בהגה, ורמת הגימור ספורט, שלמעט החלון בגג הגיע עם מנוע 2 ל’ בעל 150 כ”ס, עם מנוע מדהים, היגוי מדויק והעברות משקל מדויקות, עד לרמה של התנהגות כמעט כמו של רכב הנעה אחורית, מה שגורם ללא מעט חובבי רכב ונהיגה לחפש אחרי מאזדות שמורות כאלה עד היום.

 

פיגו 406
פיג’ו 406 קופה 1995-2003

פיג’ו 406 קופה 1995-2003


פיג’ו 406 שווקה בתצורת סדאן 4 דלתות, סטיישן 5 דלתות, וקופה 2 דלתות. מכונית שעוצבה בסדנה האיטלקית הנודעת פינינפארינה שאחראית על עיצוב מכוניות כמו פרארי או מזראטי. מדובר ברכב מדהים ביופיו, שבודדים נמכרו בארץ הקודש. הרכב הגיע עם מושבי באקט מעור, דגם הקופה הגיע עם שני מנועים – מנוע 2.2 ליטר 150 כ”ס, ו-3 ל’ 190 כ”ס. הייתה שמועה על בכיר בלובינסקי שרכש אחת עם מנוע ES9 V6 בעלת 210 כ”ס שמסתובבת עד היום איפשהו בארץ. ה-406 קופה שווקה בצבעים עזים של אדום, צהוב, ואף כסוף נצנצים, שרק הבליטו את העיצוב המיוחד שלה. הרכב נמכר בארץ בשנים 1995 עד 2003. לא היינו מתנגדים גם היום לשים יד על אחת כזאת.

 

פיאט יד 2
בייבי פרארי. פיאט קופה 1993-2000

פיאט קופה 1993-2000  

 

יצירת אומנות שיוצרה על ידי פיאט ואף זכתה לכינוי ‘בייבי פרארי’. המעצב שלה הוא כריס באנגל, וגם היא יוצרה בסדנת פינינפארינה המהוללת באיטליה. מדובר ברכב בתצורת קופה 2 דלתות, שלשמחתנו הגיע לארץ. הפיאט קופה הגיע עם מגוון מנועים, כולל המנוע החזק והמעניין שלה – מנוע 2 ל’ V20 טורבו 5 צילינדרים, בעל הספק של 217 כ”ס והאצה פנומנאלית גם היום, של 0 ל-100 קמ”ש בפחות מ-6.5 שניות. לצערנו, המעט שהיו לא שרדו את השנים או את הנהג הישראלי. העיצוב המהפנט החל מהחזית ועד החלק האחורי עם הפנסים העגולים והייחודיים, שגרמו בשנות ה-90 וה-2000 לנהגים רבים לפנטז עליה. נכון להיום, ידוע על קיומן של בודדות בישראל. אם תצליחו לשכנע את אחד מבעלי הרכב למכור לכם אותה, תהיו מהאנשים המאושרים על כדור הארץ.

 

אלפא בררה
אלפא רומיאו בררה


אלפא רומיאו בררה‏ 2006-2011


עוד איטלקיה נכנסת לרשימה, איך לא? האיטלקים האלו יודעים לעצב מכוניות. כנראה שמשהו ברומנטיקה, תשוקה ופיצה טובה מוציאים מהם עיצובים מדהימים מתחת לידיים. אלפא רומיאו בררה הושקה ב-2005, אחרי שהוצגה ב-2002 כדגם קונספט של סדנת איטלי דיזיין, ג’וג’ראו. אלפא שמחו לקנות את השרטוטים והעיצובים, ובהמשך היא נבנתה על הפלטפורמה של אלפא רומיאו 159 הנודעת, רכב, שבניגוד לבררה כן נמכר בארץ בכמויות יפות יחסית למותג, ונחשב מבוקש עד היום.

 

אלפא בררה למכירה
אלפא בררה 2006-2011
אלפא בררה למכירה
עדיין מחוזרת על ידי הישראלים. בררה

 

האלפא רומיאו בררה מעוצבת מהפנס בחזית דרך המושבים ועד ידית ההילוכים ופתחי המיזוג העגולים, שהשתלבו עם שאר השעונים העגולים בתא. למרות עיצוב הקופה, עיצוב עם המון נוכחות, והיותה מכונית ספורטיבית מבית ספורטיבי, הבררה התגלתה לא כמכונית ספורט מזהירה, גם בגרסת המנוע עם 6 בוכנות 3.2, בגלל משקלה הרב, כמעט 1.7 טון. אמנם היא האיצה מ-0 ל-100 קמ”ש, ב-6.3 שניות, בזכות הספק של 240 כ”ס שפרצו מהמנוע, אך בעלים של הרכב ידעו לספר שבסיבובים הם היו נפרדים מהעולם בכל פעם מחדש, או שפשוט נהגו עם חיתולים בשלב מסויים. עם תג מחיר של 450 אלף ₪ בזמנו לבררה חדשה, לא רבות נמכרו בישראל, ולנו נשאר רק להצטער על כך.

 

יונדאי קופה
יונדאי קופה 1996-2008

יונדאי קופה – 1996-2008

 

כנראה שקופה היא עדיין צורה שעושה לנו את זה, ולא רק לנו, גם ליצרניות רכב רבות, כמו גם ליונדאי שהציגה את היונדאי קופה לראשונה ב-1996 בתערוכת ז’נבה. אחרת אי אפשר להסביר איך אחרי 15 שנה ויותר, הקופה של יונדאי נראות עדיין טוב, ואנחנו מדברים על כל השנים ששווקו בארץ. נכון, עם 167 כ”ס ממנוע 2.7 ל’ V6 (כן כן, אותו מנוע של הטארג’ט, המיניואן), שתיין ועם פנים של רכב ליסינג, היא אולי פחות ספורטיבית מהאחרות פה בטור, ועדיין, יש בה משהו שובה לב. בשנתון 2008 (נכנסה על הקשקש לרשימה) היה לה, וסליחה מראש, מעין שילוב של הפנים של אסטון מרטין, עם פרארי 456. יש לה התנהגות ספורטיבית סבירה, אבל המון פוזה. גם אחרי 15 שנה. ועל זה הטור עוסק.

 

הונדה סיוויק יד 2
הונדה סיוויק 1992-1995

הונדה סיוויק 1992-1995 (דור חמישי)


הונדה סיוויק, הרכב עם התדמית הבעייתית ביותר (אחרי ב.מ.וו) ולא בכדי. מדובר ברכב עם עיצוב ייחודי לזמנו, עגול ואווירודינמי, שפרץ את גבולות המרובעות שהייתה מאופיינת לרכבים. בקהילת נהגי ההונדה סיוויק (כן יש כזאת), קבעו בסקר שזאת הסיוויק הכי יפה שיוצרה אי פעם. למרות היותה חולקת חלקים משותפים עם רובר 400 הכושלת, היא הייתה אמינה בטירוף ועד היום ניתן לראות אותן נעות בכבישי ישראל.

 

הונדה סיוויק האצ'בק
הונדה סיוויק שמורה

 

היא הגיעה עם מספר מנועים, כאשר המעניינים ביותר מבניהם היו מנועי  DOHC 1.6 VTi ומנוע DOHC 1.8, שהיו חזקים עם משיכת הילוכים ב-8000(!!!) סל”ד ומהירות מרבית של 220 קמ”ש, מה שהיווה כר פורה לשיפורי מנוע מטורפים. גם עם המנוע הסטנדרטי היא נתנה בראש, הן בביצועים והן בנתונים (120-160 כ”ס לעומת ממוצע של 90 כ”ס לרכב בתקופתו). תא הנוסעים שלה איכותי, עם מושבי קטיפה אוחזים, כסטנדרט. היו מספר גרסאות כולל האצ’בק שנמכרה במספרים יפים, וסיוויק קופה שנמכרה פחות בשל תג מחיר מטורף לזמנו, אך בכל תצורה, זהו רכב שמור ומטופח, שמושך לא מעט מבטים גם היום.

 

האמר יד 2
משורות הצבא האמריקאי אל כבישי ישראל. האמר H2

האמר H2 – שנים 2002-2008


SUV מסובב ראשים? מתברר שיש כזה. אין סיכוי שאיזה האמר על שלל גרסאותיו לא נכנס לרחוב ואתם לא עוקבים אחריו במבט, משתהים מהיופי או תוהים איזה ראש מאפיה עבר לגור בשכונה. היינו בוחרים ב-H3 מבחינת יופי, אבל הוא לא נכנס לרשימה בשל גילו, ו-H1 גרוטסקי מידי, אז נשארנו עם ה-H2, דגם שאין ספק הפך את המותג האמר ליותר הגיוני לקניה אחרי שה-H1 שירת בעיקר בצבאות בעולם או בחניון של ארנולד שוורצניגר.

 

האמר נינג'ה
מי רוצה האמר בן 15?

 

המותג מבית ג’נרל מוטורס, עם מנוע 6.0 ו6.2 ל’ ועם צריכת דלק של 1 ל’ ל-4 ק”מ (או שאולי זה הפוך), גרם להמלצה להתקין וו גרירה לעוקב דלק מאחור, או חלקם, רחמנה ליצלן, עברו הסבה לגז.לג’מוס הזה הייתה האצה לא רעה, סביב -9.5 שניות מ-0 ל-100 קמ”ש, עם מרווח פנימי של אולם כדורסל, נוחות ופינוקים אמריקאים, ויכולות שטח לא מבוטלות, לכן הוא נכנס לרשימה ובקלות.

 

נפלו בעריכה


* לא נכנסו לרשימה מסיבות שונות – מיצובישי קולט, פולקסוואגן שירוקו, אופל אסטרה OPC, פיז’ו RCZ, אודי  TT דור ראשון, קאדילק CTS דור ראשון ,סיטרואן C4 VTS, קרייזלר C300 דור שני

חושבים שפספסנו אחרות? מוזמנים להגיב.

6 Replies to “מסובבות ראשים: מכוניות בנות 15 שעדיין עושות לנו את זה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *