עליה חדה בגניבות רכב מתחילת 2021 – הקרוסאוברים על הכוונת
המערך המבצעי של פוינטר מסכם את הרבעון הראשון של 2021 בגניבות רכב: מינואר עליה חדה של כ-240% בגניבות וניסיונות גניבת רכב. כמו כן, עליה משמעותית בנסיונות גניבה של ג’יפונים וכלים דו גלגליים יחסית לשנה הקודמת. עליה בגניבות בדרום הארץ, ושימוש במשבשי סלולר בגניבות
המערך המבצעי של Pointer מקבוצת PowerFleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון של שנת 2021 בגנבות רכב ומדווח כי החל מינואר ולאחר הסגר האחרון חלה עליה חדה של 240% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
שליש מניסיונות הגנבה הם של רכבי SUV:
ג’יפונים ורכבי שטח שהופכים ליותר ויותר פופולאריים על הכביש, הופכים גם למבוקשים במיוחד ע”י גנבי הרכב. כ- 35% מסך הגניבות עם גידול של 38% ביחס לתקופה המקבילה. גם רכבים דו גלגליים מראים המשך מגמה של עליה בגניבות.
משבשי סלולר:
ברוב גניבות הרכב כמעט 70%, נעשה שימוש במשבש סלולארי דבר המעיד על כנופיות מאורגנות.
משבש סלולרי הוא מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו אך משבש ומעכב אותן ובכך קונה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם להשלים את הגניבה.
המשדרים ההיברידיים של פוינטר (שעובדים גם בתדר סלולרי וגם תדר רדיו) מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולארי בקרבת הרכב, עוברים לשדר בתדר חלופי ומוציאים התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש.
שיטות הגניבה הפופולאריות לשנת 2020:
שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה עדיין היא שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 42% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 45% בתקופה המקבילה אשתקד ו- 50% בשנת 2019- ירידה איטית אך עקבית.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 34% מסך הגניבות יחסית ל- 28% ברבעון המקביל אשתקד. גידול חד של 21% ביחס לתקופה המקבילה ו- 41% ביחס לשנת 2019.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 7% בתקופה המקבילה אשתקד. מוסבר על ידי יציאה של אנשים מהבית לאחר הסגר האחרון והחזרה לשגרה אחרי הקורונה. גידול של 57%.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 10% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 18% בתקופה המקבילה אשתקד. ירידה של 44% אשר מוסברת בשיפור המצב הכלכלי וחזרה לשגרה אחרי הקורונה.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 3% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:
אזור השרון עם עליה קלה 35% (בהשוואה ל- 32% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור המרכז עם 24% ( בהשוואה ל 27% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור דרום עם 16% (בהשוואה ל 9% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור השפלה עם 12% (בהשוואה ל 15% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור ירושלים עם 8% (בהשוואה ל 10% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור צפון עם 5% (בהשוואה ל 7% בתקופה המקבילה אשתקד)
זמנים ודפוסי גניבה בולטים:
שעות הגניבה הפופולאריות ביותר הן בשעות הלילה בין 22:00-05:00 לפנות בוקר.
חוץ מזמני סגר, אז נרשמה פעילות ערה גם בשעות היום.
סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב:
- ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 35% (בהשוואה ל 26% בשנה שעברה)
- רכבים פרטיים מהווים 24% (ירידה בהשוואה ל 33% בשנה שעברה)
- רכבים מסחריים מהווים 15% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי משנה שעברה 17%).
- משאיות מהוות 12% מסך גניבות הרכב (ירידה קלה 14% ב תקופה המקבילה).
- כלי צמ”ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי מהותי מהתקופה המקבילה 3%)
- דו גלגלי – מהווים 10% מסך הגניבות (עליה בהשוואה לתקופה המקבילה 4%)
- רכבים וכלים נוספים מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי מהותי 3% ב תקופה המקבילה).
אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר מקבוצת PowerFleet מציין כי “הגידול בגנבות מקביל “לפקק שהשתחרר” בחזרת המשק לשגרה לאחר היציאה מהסגרים. גנבי הרכב “חזרו לעבודה” לאחר תקופה ארוכה בה הסגרים ונוכחות משטרתית כבדה על הכבישים מנעו מהם מלפעול. חוליות הגנבים פושטים על אזורים מתואמים מראש עם חלוקת תפקידים הכוללים רכב הסעות, רכב סיור מקדים, מאתרי הרכבים שאותם רוצים לגנוב, הפורצים, הנהגים ועוד. המאפיין הבולט בתקופה זו הוא סימון סיגמנט ודגם ספציפעי לגנבה והעברתו לשטחי הרשות לצורך פירוק או מכירה.