רנו קליאו RS Trophy מבחן דרכים
מבחן דרכים לרנו קליאו RS Trophy – עזבו אתכם מנוחות, הנאה מנהיגה מובטחת
מאת: מקסים גולדשטיין
תמונות: יצרן, אלבום פרטי
רנו קליאו RS Trophy – גביע צרפתי.
רנו קליאו טרופי, או בשמה המלא Renault Clio iv RS Trophy EDC 220 מתוחת הפנים הגיעה לישראל. אני תמיד זמין לענת (מלכת הכביש) כשיש הזמנות לבחון מכונית ספורטיבית אך כשמדובר ברנו-ספורט אני כבר אוכל את הראש.
למי שעבורו רנו היא חברה אפרורית המייצרת רק משפחתיות משעממות בעלות סטיגמות שליליות אני אחדש: לרנו יש חטיבת ספורט נ-ה-ד-ר-ת-! הידועה בתור RenaultSport או בקיצור R.S.. החטיבה מייצרת גרסאות ספורטיביות של רנו ומריצה קבוצות בסבבי הפורמולה השונים (F1, פורמולה רנו, פורמולה E) כבר משנת 1974. בקרב חובבי ההגה, שילוב האותיות RS בצרפתית מבטיח הנאה. כמה הנאה? מראש, טרם קבלת המפתח של רכב המבחן הצעתי לאשתי שנשאר לישון אצל ההורים שלה בסופ”ש (גרים בבית שמש).
כתב ויתור
לפני שנמשיך עם הכתבה, עליי לציין כי אני בעלים של רנו קליאו RS מהדור הנבחן, אך הדגם שלי הוא מהגרסה הבסיסית (200 כ”ס, 24.5 קג”מ) לפני מתיחת הפנים. הקליאו שלי אצלי כבר 3 וחצי שנים ונשבע לכם שאני מרוצה מכל רגע.
רנו קליאו IV RS טרופי, או בפשטות קליאו טרופי היא האצ’בק ספורטיבית המבוססת על הדור הרביעי של הסופר מיני של רנו. גרסת טרופי מצוידת במנוע בנפח 1618 סמ”ק המייצר 220 כ”ס ו-26.5 קג”מ של מומנט, בגדישת יתר רגעית (Overboost) מטפסים עד ל-28.6 קג”מ. הגיר הוא EDC רובוטי דו מצמדי בעל 6 יחסי העברה בלבד, אין אופציה לגיר ידני כלל, גם לא בצרפת. הקליאו מצוידת בצמיגים בקוטר של 18 אינץ’, דיפרנציאל מוגבל החלקה (אלקטרוני), שלדה ומתלים קשיחים ועוד שלל אביזרי יופי (ספויילר אחורי עמוק, מושבי ספורט, תפירה אדומה, מושבי עור, פלסטיקים אדומים ותגיות RS).
המספרים לא באמת חשובים. בטרופי מדברים בעיקר על תחושות והנאה ולא השוואת מספרים יבשים (אנחנו לא טופ גיר ואני לא כריס האריס שיכולים לארגן מכשיר למדידת הנאה). אבל אם אתם מתעקשים, הטרופי מגיעה מ-0 ל-100 קמ”ש לוקחת 6.6 שניות בזכות מערכת ה-Launch Control ומהירות מרבית של 235 (ולא משנה לאף אחד).
ב-PIT: סביבת הנהג
הקליאו הרגילה לא ידועה בתור רכב נוח או בעל איכות חומרים יוצאת דופן וכך גם גרסאות ה-RS השונות. הדשבורד בנוי מחלק עליון יחסית רך, חלק תחתון קשיח. קונסולה מרכזית הכוללת מערכת מולטימדיה (מקומית אך עם התאמה מעולה לעברית, בחו”ל נהנים ממערכת R-Link 2 עם מגוון אפשרויות מדידת הקפות וכוחות G) ושליטה על בקרת האקלים. זהה לגרסה הסטנדרטית. אולם, ההגה מצופה עור עם תפירה אדומה, סימן מרכוז אדום בחלק העליון של ההגה וכיתוב R.S. בתחתית על רקע אדום, לוודא שאנחנו באים פה לעשות ספורט. 2 משוטי אלומיניום ארוכים נמצאים מאחורי ההגה להעברת ההילוכים.
מלבד כיתובי רנו ספורט ומעט צבע אדום בולטים מאוד המושבים. בניגוד ל-RS הרגילה, בטרופי מותקנים מושבי עור. המושבים צפופים ו”חונקים” אך כאשר מגיעים לסביבת הנהיגה מבינים ונהנים מתמיכה נהדרת. פשוט מושבים מעולים. בין שני המושבים הקדמיים, במיקום מוזר ולא מובן מדוע, ניתן למצוא את כפתורי מגביל המהירות, בקרת השיוט וכמובן כפתור הקסם: R.S., בורר מצבי הנהיגה (רגיל, ספורט ומירוץ).
אחת הביקורות הכי גדולות על הדור הנוכחי של הקליאו ספורט הוא שיש לה 5 דלתות. מי שמפספס זאת המגמה בכל הקטגוריות (מגאן RS, 308 GTI, סיוויק טייפ R, פוקוס RS, פולו GTI) והיתרון הוא שאפשר להיכנס בצורה נוחה לספסל האחורי. אני התקנתי כיסא תינוק מאחור ונשאר מקום סביר לנוסע לא גבוה מקדימה.
ברכב המבחן (ובחלק מהמכוניות שנמסרו ללקוחות) יש גלגל חלופי מלא שהיבואן מספק הנמצא בתוך תא המטען וגוזל ממנו נפח רב. הצלחתי למקם בנוסף אליו עגלה ומספר תיקים. ללא הגלגל הנוסף יש מספיק מקום למשפחה קטנה.
הדרך אל האושר: נהיגה מנהלתית
הטרופי רכב קשיח ורועש. חובבי הפינוק והשקט מוזמנים לדלג לרכב הבא. הנסיעה מאוד נוקשה, יותר נוקשה מהקליאו RS הרגילה. בטרופי מרגישים כל שיבוש, אבן טועה או פתח ביוב. אפשר להתרגל לקשיחות הזאת אך חשוב לבדוק מראש האם זה מתאים לכם, לא קל להתעלם מזה.
מעבר לנוקשות, אפילו במצב הנסיעה הרגיל (כאמור, עוד לא הפעלנו את כפתור הקסמים) המנוע רועש ומתלווה אליו צליל באס מצינור הפליטה. לא מדובר ברעש חזק אלא יותר צליל אווירה להזכיר שאנחנו לא בקליאו ליסינג. אני אישית אוהב את ההרגשה והצליל. התיבה מגיבה בסדר, לאט יחסית אבל אנחנו בנסיעה מנהלתית, אין צורך בתגובות מהירות יותר. חיסרון בולט אחד הוא מחסור במתלים אדפטיביים, למתן את הנוקשות.